Van Alkmaar naar Nijmegen 20-10-2021

20 oktober 2021 - Alkmaar, Nederland

Manlief brengt me met de auto naar de trein en met mijn rugzak en stokken loop ik stoer naar het perron. Op weg naar het beginpunt van de WOW: Nijmegen. Vanaf nu moet ik het zien te redden. Ik heb voor vanavond geen slaapplaats; gisteren werd deze geannuleerd en ik had echt geen zin meer om een nieuw adres te zoeken. Ik zie het wel. Here I go!!

Met bijna drie kwartier vertraging en tóch een keer overstappen, kom ik in Nijmegen aan. Niet zo best voor mijn planning ( had ik die dan?).

Eerst koffie en dan naar de Stevenskerk, het officiële beginpunt van de WOW. Natuurlijk Mariken van Nieumeghen gedag gezegd

8B4DB6A5-456E-4248-AADD-394A656F7398

en ook de duivel

2B453598-C6EA-43AC-BFB4-7D1CB89FD473

een kleine blik waardig gekeurd. Via een paar mooie oude straatjes kom ik bij de Valkenhof. Ik was op weg hierheen nog een doodlopend steegje ingegaan om het fraaie hospice Bethelem te bewonderen.

7B1F8BBF-B304-48B0-83F3-6AE1FD4E0565

Het kapelletje wordt gefotografeerd en dan ga ik een heleboel trappen af naar de Waal. Ik loop langs de Waalstranden, waar de badgasten zijn verdwenen en de koeien zich nu vermaken. Het weer is zacht, maar er waait een pittige wind. De bomen langs de Bisonbaai maken daardoor een enorm lawaai.

De bovenkant van die baai is een homo-ontmoetingsplaats. Het is lekker weer, maar blijkbaar niet broeierig genoeg, want ik zie niks of niemand. Mooi zo!

9F82153E-8002-42F6-8142-8317CBEA2671

Wandelen in de Ooijpolder

De Ooijpolder ligt ten oosten van Nijmegen. Het wordt gekenmerkt door een uitgestrekt landschap met kleine dorpen, boerderijen en mooie natuur. Lange tijd werd het gebied gebruikt als overloop bij hoge waterstanden. Tegenwoordig is het deels verdroogd en groeien er steeds meer bomen. Het geheel wordt beheerd door Staatsbosbeheer en kent een enorm gevarieerde vegetatie en een uitgebreid dierenleven. Naast Konikpaarden kun je tijdens het wandelen ook Gallowayrunderen tegenkomen.

Het is al tegen 15 uur als ik in de bewoonde wereld kom. Bij Café Oortjeshekken bestel ik een heerlijke cappuccino met carot cake. Ik heb het verdiend! Maar wat een bijzonder natuurgebied heb ik net gezien! En zo dicht bij de stad. Geweldig!

Straks weer verder en op zoek naar een slaapplaats!
De route loop je met een boekje en je volgt de ‘engel’. Een enkele (b)engel tracht zich te verstoppen, maar uiteindelijk heb ik ze allemaal gevonden! Tot nu toe…

F9A4C872-7418-410B-9F6D-CA4804ED15AE

1. Marloes:
    20 oktober 2021
    Hopelijk slaap je vanavond als een roos in een lekker zacht bedje Yvonne!
  2. Caroline van der Plas:
    20 oktober 2021
    Hallo Yvonne, het is dus meteen al avontuurlijk begonnen, en je geniet volop van al het moois op je pad. Heel veel om van te dromen, in hopelijk een fijn bed. De ster en de stal van Bethlehem kan altijd nog 😂
  3. Yvonne Looijesteijn:
    22 oktober 2021
    Daar leek dit hotel bepaald niet op! Haha. Maar ik zat wel te denken richting kerk of klooster!
  4. Karin:
    20 oktober 2021
    Wat ben je toch een stoere vrouw. Succes vannacht ;-)
  5. Thea:
    20 oktober 2021
    Al direct een avontuur. Ben benieuwd waar je je hoofd te ruste legt😉. Mijn eerste tenniscompetitie was ooit in Ooy. Wij speelden tegen 4 ‘landelijke’ dames in zelf gebreide truien. Toen een bezienswaardigheid. Nooit vergeten! Maar
    Ooypolder is prachtig en Oortjeshekken een leuke uitspanning. Suc6 Yvonne.