Laatste dag… 26-10-2021

26 oktober 2021 - Nijmegen, Nederland

Femmigje van B&B Hoogh Huys in Winssen weet hoe ze haar gasten moet verwennen! Haar hele huis straalt oog voor detail uit en het prima verzorgde ontbijt wordt mij op diezelfde manier gebracht.

21D37D5D-C050-41DA-868B-992E9417BA8A

Femmigje is de dochter van het kunstenaarsechtpaar Huub en Adelheid Kortekaas, die het logo van de WOW hebben ontworpen. De beeldtaal van hun werk vind je overigens terug in veel kunststukken in het huis en de tuin.  En ook in het zogenaamde dijkkapelletje.

5B6C911A-9D08-43E4-B1AD-0051B293A09F

CC37F445-AC5B-457B-9A41-4944F126A773CCA0DC94-06B4-4C20-81B0-27B64CAEA30B

Ik wandel omhoog uit het dorp naar de dijk om de route weer op te pakken en ga op pad naar Nijmegen. De ochtendnevel geeft een bijzonder sfeertje aan de uiterwaarden waarop ik uitkijk en ik wandel o.a. langs het dijkhuis van Ewijk.

FD87A441-EF6F-44BF-A1ED-D5B4E41FBD7B

Er liggen twee plassen naast elkaar met in beide twee zwanen. De twee zwanen uit de ene plas gaan op bezoek bij de zwanen in de andere plas. Maar daar is één van die zwanen het absoluut niet mee eens. Luid blazend komt ze uit het water en jaagt de buurtjes weer terug naar hun eigen plas. Een schitterend schouwspel en ik sta er hardop lachend naar te kijken!

69018F2C-BEE3-4018-82E4-9C4275792379

Ik volg een stuk van een klompenpad; daarmee verlaat je de dijk en ga je meer het landschap links

26A27C98-CFA4-408D-AF6F-48DDE2EC7DD3

of rechts

1D3AF4D2-C149-4AED-8A34-201778914C50

van die dijk in. Het is toch wel fijn dat de laatste jaren dit soort plekjes toegankelijk zijn gemaakt en dat iedereen ervan kan genieten; natuurbeleving ten top.
En bovendien versierd met wat (praktische) kunst:

7591E2E2-2811-42AF-9584-7EDF5E76953F

Op het water zie ik schepen vol met vracht in een rustig tempo over het water gaan. Zo wordt weer eens duidelijk hoeveel er vervoerd wordt over deze route!

In de verte zie ik de brug liggen waar de A50 overheen gaat. Grappig om die nu eens van de andere kant te bekijken. Van onderaf ziet hij er nog indrukwekkender uit dan wanneer je met de auto erover heen rijdt. Je ziet nu ook goed dat hij uit twee delen bestaat: de Tacitusbrug uit 1976 en de uitbreiding uit 2013.

Na een kort stukje over de dijk gaat het verder onderlangs. Waar vroeger fabrieken te vinden waren, is het land nu teruggegeven aan de natuur. Helemaal ‘af’ is het nog niet, maar het begin is er tenminste.

De contouren van Nijmegen komen nu in zicht. Niet echt fraai…

372572AA-CBE1-4E24-831A-832CB0882CB2

91672AD5-C96D-45A1-AFC5-DDEEE227A736L

Dan gaat het verder naar Beuningen en de sluis van Weurt. Ik passeer een klein stukje oude industrie en moet eigenlijk via een bijzondere brug de rivier over, maar ik maak deze laatste dag de route ietsje korter. De brug heet “De Oversteek” of “De Handtas” en is een eerbetoon aan de 48 geallieerde soldaten die hier in 1944 de dood vonden.

Na de Sluisbrug neem ik de trap naar beneden en loop langs een oude energiecentrale (waarom staat dat enorm grote, ontsierende blok met hoge schoorsteen hier al jaren de horizon te vervuilen??) via het eiland richting de stad.

Bijna op de minuut kom ik zes dagen na de start van de WOW 'weer terug in de Stevenskerk. Ik bewonder nog even de glas-in-lood ramen van Marc Mulders. Een geschenk van de Radboud Universiteit aan de stad Nijmegen.

9B569182-1A9A-40A2-ABCB-FDA6E990D653

B76A7DC8-3BCB-407A-ABDD-1DB5E0D8B5B6

Nog even Marieken en Moenen gedag gezegd en dan op weg naar koffie op een terrasje.

De trein brengt me rechtstreeks naar Alkmaar en ik ben blij dat ik weer thuis ben. En manlief gelukkig ook!

48C7280D-01F6-4B30-AA8B-3D06AD43EEAD

Morgen lekker even nergens heen… maar ik zal het wandelend op pad zijn ook wel een beetje missen.

Fijn dat je meeliep en me aanmoedigde. Tot een andere keer!?

1. Thea:
    26 oktober 2021
    Leuk om je verslagen te lezen en wat zag je er “blozend” uit toen ik je zag. Een gezonde buitenkleur.
  2. Yvonne Looijesteijn:
    27 oktober 2021
    Da’s dan mooi meegenomen!
  3. Ineke:
    27 oktober 2021
    Als je deze paar dagen al zo uitgebreid verslaat, belooft dat wat voor volgend jaar als je veel langer op pad gaat. Heb je al een uitgever gezocht?
    Fijn dat je weer veilig thuis bent!!
  4. Yvonne Looijesteijn:
    27 oktober 2021
    Dankjewel. Ja, thuis is toch het beste huis.
    En die uitgever… ik heb een hekel aan ‘moeten’, dus wacht maar niet op het boek! 🤗
  5. Corry Barr:
    Welcome home!
    Hopelijk heb je nu nog meer zin in volgend jaar - ik vind het een hele prestatie met een paar erg lange dagen!
  6. Yvonne Looijesteijn:
    27 oktober 2021
    Thanks! Het grappige is, dat als je loopt je gewoon blijft lopen totdat je er bent. Althans bij mij.
    Vandaag loop ik alleen naar AH. 😜
  7. Karin:
    27 oktober 2021
    Welkom thuis. Ik verwacht dat je gewoon doorwandelt hier in de buurt .
    Mijn complimenten, want het weer heeft je niet mee gezeten.
  8. Yvonne Looijesteijn:
    27 oktober 2021
    Tuurlijk blijf ik doorwandelen; veel te fijn! We spreken gauw weer wat af!