Dag 3 (change of plans)

21 oktober 2023 - Amsterdam, Nederland

Aan het ontbijt tref ik de meneer die gisteren zo moedig toch weer voor de DMT koos. Hij vertelde me dat hij ook deze tweede route als erg zwaar had ervaren; zelfs beduidend zwaarder dan hij had ingeschat. En grappig: als hij geen berg aan het beklimmen was (twee stappen vooruit, één stap glibberend achteruit), zoals bij de Eijserberg, dan liep hij bijna overal op de Krijtlandroute. Hij had dus net als ik door dat zompige weiland bij Vijlen gelopen en over die modderige, maar mooie paadjes door het bos.

En niemand te zien!

Vandaag ging hij ook weer de DMT lopen, want hij was aan het trainen voor de Camino. Hij kon gelijk beginnen met de Gulperberg (157 m), daarna de Hakkenberg (252 m) en als laatste de Kattenroth (209 m). Oefening baart kunst, dus dat zal wel goed komen met die Camino van hem.

Daar word je toch stil van?!De ochtendzon

Het zonnetje schijnt en vergeleken bij  gisteren is het een heerlijke en zonovergoten dag!
Ik volg gewoon weer het Krijtlandpad en dat eindigt vandaag na 23 km in Maastricht. Ik ga dus een dagje eerder terug naar Alkmaar!

Eigenlijk helemaal in de geest van de bedenkers van de Dutch Mountain Trail, Toon Hezemans en Thijs Horbach, loop ik de route ‘niet helemaal exact’...
“Koop een boekje en/of download de gratis route” zeggen ze, “en maak er wat moois van”. Waar het hen om gaat is dat je Zuid-Limburg, waar je met een flinke snuif fantasie het echte ‘berggevoel’ kunt beleven, op je eigen manier ontdekt. En dat doe ik dus.

Boven Gulpen

Ik loop flink klimmend Gulpen uit en kom op een groot plateau. Het waait hier pittig, maar lieve hemel, wat is het hier mooi. Ochtendgloren over bedauwde graslanden, golvende heuvels tot zover het oog reikt en dat allemaal in alle kleuren, vormen en maten.

Net boven Gulpen

Ik loop, kijk voortdurend om me heen en geniet. Daardoor let ik natuurlijk niet goed op en loop opeens Schin op Geul binnen. En dat ligt helemaal niet aan de route! Met Maps en de kaart van de Krijtlandroute kom ik na een half uur wandelen weer op mijn weg. Dat waren zeker drie kilometers extra, maar nu heb ik tenminste even de Geul gezien!

Het begint weer te dreigen…

In Zuid-Limburg stroomt water opvallend snel. Sterker nog: de 58 kilometer lange Geul is officieel het snelst stromende riviertje van Nederland! Hij mondt boven Maastricht uit in de Maas.

Mooi initiatief onderweg naar Schin op Geul

Langs de route staan borden met uitleg over het aangepaste maaibeheer in het belang van de bijen. Ze hopen vooral op de terugkeer van een zeer karakteristieke soort in het Geuldal: de boshommel!

Om weer op de Krijtlandroute te komen, loop ik vanuit Schin op Geul door het Gerendal. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, is het juist een van de pittigere klimmetjes van vandaag.

Het Gerendal is een uniek natuurgebied (ongeveer 240 ha) in een prachtig droogdal. Het is het beroemdste bloemendal van Nederland.
Vanwege de gevarieerde kalkbodem groeit er zowel in de bossen als op de graslanden een groot aantal kalkminnende planten. Meer dan 140 soorten groeien op de arme grond, waaronder wilde akelei, krijtwalstro, Duitse gentiaan en zo'n 15 soorten orchideeën.
Zo, weet ik dat ook weer!

Mooi bosweggetje

In de buurt van het dorpje IJzeren ga ik weer in de fout en het gaat nu nog regenen ook. Ik loop een eind terug en via een mooi bospad kom ik weer op een plateau waar de wind de regen bijna horizontaal  tegen me aan blaast. Maar op het moment dat ik een heel mooi en zeer geaccidenteerd bos in loop, stopt het met hard regenen.

Daar ontmoet ik vier meisjes van de scouting die o.a. de opdracht hebben om met een wandelaar op de foto te gaan. Bingo!

Via Airdrop (“Dat u dat weet mevrouw! Dat weet mijn oma echt niet hoor!”…) krijg ik ook de foto.

De foto met een wandelaar is in the pocket!

En dan kom ik in Valkenburg. Een groter verschil met een rustige natuurwandeling is er niet!

De entree van Valkenburg

Maar de koffie met klein advocaatje met slagroom is heerlijk!

Door Valkenburg stroomt de Geul

Ik loop daarna nog tot Geulhem/Berg en daar staat de teller op 19 km. Ik moet er nog zeker 9 en dat wordt me door de extra kilometers van vanochtend echt te gortig. Ik wil vanavond ook nog terug naar Alkmaar.

Het wordt dus weer anders dan gepland en zo lijkt het net het echte leven. Altijd weer anders dan je denkt, maar gewoon aanpassen en niet moeilijk doen!

Station Maastricht

Ik neem de bus en ben net op tijd in Maastricht voor de trein van 15.35. Alhoewel… er wordt gewerkt aan het spoor, dus ik moet eerst met de snelbus naar Sittard en vandaar met de trein naar Alkmaar.

Gelukkig haalt Frans me met de auto op van het station, want… het regent!!

1. Margriet:
    21 oktober 2023
    Dank Yvonne voor de leuke verhalen van je driedaagse (pittige) wandeltocht. Ongetwijfeld zit je er nu, na al die nattigheid er lekker warmpjes bij. Groet, Margriet
  2. Marijke:
    21 oktober 2023
    Het was wel een heftige tocht,lijkt me.
  3. Mieke van Voorst:
    22 oktober 2023
    Via Margriet vV je blog gelezen. Prachtige, maar heftige tocht!
    Zelf het Krijtlandpad gelopen tijdens de Corona lockdown.
    Maar dan wel in de zomer met een hittegolf! Weer het andere uiterste!
    Maar... prachtig, dat wel!
    Leuk om weer mee te ‘lopen’!
  4. Henk ursem:
    22 oktober 2023
    Yvonne bedankt voor je mooie verhaal over je wandeling , zelf met al die regen benijd ik je , ik was het hele weekend binnen en jij heb van het mooie Limburg genoten.
  5. Lia Geurts-Ceelen:
    22 oktober 2023
    En weer volop genoten Yvonne van jouw wandelavontuur, dit keer in het mooie Limburg. Chapeau! En dank voor het mooie verslag en de foto's.
  6. Brenda Peters:
    22 oktober 2023
    Erg leuk om je avonturen weer te lezen😊
  7. Marijke Nijland:
    22 oktober 2023
    Dank voor je mooie verslagen. Wanneer ga je weer?? Het is daar prachtig in Zuid-Limburg en onnederlands. Geniet van Alkmaar vandaag hebben we een redelijk droge dag.
  8. Corry Barr:
    22 oktober 2023
    Ondanks een dag minder lopen vind ik het weer een hele prestatie juist met dat weer! De derde dag klinkt mooi - en wat grappig van die die meisjes van de scouting!
  9. Caroline van der Plas:
    23 oktober 2023
    Hallo Yvonne, ik lees je verhaal nu pas en heb er wederom van genoten, je neemt me echt mee op reis in je verhaal. Natuurlijk jammer dat je je moest aanpassen onder de omstandigheden maar jij slaat je werkelijk overal doorheen. Mede namens Jozsef die vol bewondering is over jouw avontuurlijke instelling; Bedankt! en graag tot een volgende route.
  10. Ineke:
    24 oktober 2023
    Het was weer een hoop research voor die paar dagen, leuk! Op naar de volgende ?!