DMT, dag 1 van 4

19 oktober 2023 - Vaals, Nederland

DMT 19-22 oktober 2023

In slechts een paar jaar is de Dutch Mountain Trail (DMT) populair geworden bij liefhebbers van een pittige uitdaging, van bergwandelingen. Tussen het mijngebied bij Kerkrade en de provinciehoofdstad Maastricht ligt alles wat Zuid-Limburg en de Belgische Voerstreek zo bijzonder maakt: ‘bergen’, prachtige vergezichten, stiegelkes (draaihekjes), holle wegen, heel veel Mariakapelletjes en na afloop een kop koffie met een punt vlaai.

Verstopt kapelletje

Om in Nederland meer dan alleen maar vlak te lopen, zul je dus echt naar het smalste stukje Nederland moeten. Daar moet het grootste deel van Nederland dan echter wel wat voor overhebben en dus zat ik al om 6.27 uur in de trein van Alkmaar naar Eygelshoven (tussen Heerlen en Kerkrade), want daar start de Dutch Mountain Trail (DMT).

Wat een rust

Bij de overstap in Heerlen ontmoet ik twee jonge mannen uit Den Haag en die lopen vandaag niet verder dan Kerkrade (12 km). Na zo’n lange treinreis en met die aangekondigde plensbuien voor vanmiddag vinden ze dat ver genoeg. Ik besluit nu definitief tot Kerkrade door te treinen en daar pas te starten. (Was me overigens al geadviseerd door ervaren wandelaars op de DMT.)

Kasteelhoeve Huis Heyden

Om 10 uur sta ik in een flauw zonnetje, maar droog, op het station van Kerkrade en vind al snel de route. Na een halve kilometer heb ik de natuur helemaal voor mezelf. Het is hier schitterend.

Amstelerbeek/AmstelbachMooie boompartij langs Amstelerbeek

Lopend langs de Amstelerbeek kom ik ongemerkt in Duitsland en loop dan langs de Amstelbach.

Toch nog een paar paddestoelen

Na Forsterheide (met meerdere kapelletjes) wandel ik rustig een ‘berg’ op en kom langs de Siegfriedlinie.

Siegfriedlinie

Er liggen overal piramidevormige stenen, in verschillende maten en opstellingen. Ze hebben wel wat weg van grote Toblerone-blokken. Dankzij deze verdedigingslinie uit de jaren ‘30, maakte Hitler zich lange tijd geen zorgen over aanvallen vanuit het westen, waardoor hij zich op het oosten en Rusland kon focussen.

Ik loop ongeveer een halve kilometer door een net geploegd aardappelveld - de boer heeft het pad bijna over de hele lengte meegeploegd! Gelukkig is het droog en valt het dus mee met de schade. Aan het eind word ik nog beloond met een mooi uitzicht op Bocholtz.

Uitzicht op Bocholtz

Wanneer ik weer bijna Nederland “binnenwandel” begint het flink te regenen. Een donkerblauwe lucht komt steeds dichterbij. Af en toe schijnt de zon ertussendoor en ook verschijnt er een regenboog boven de koeien in de weide. De picknicktafel voor geiten zorgt voor een bijzonder plaatje.

Picknicktafel voor geiten

in een grote schuur staat een groepje vrienden appelcider te maken. Ik mag de drank even testen. Lekker!

Groepje vrienden maakt appelcider

Wanneer ik Orsbach bereik valt werkelijk alles uit de hemel. Gelukkig ben ik net bij het eerste en enige café van de hele dag: Belle Vue en ik schuil er met koffie en taart, het kan slechter! Zelfs door de regensluiers heen kan ik zien waarom het café deze naam heeft. Werkelijk een Grandioos uitzicht!

De mensen lijken me hier erg vriendelijk; niet alleen als ik ze de weg vraag, maar ook door de nanier waarop ze je vragen om 30 km/h te rijden.

Lieve aansporing om je snelheid te matigenLieve aansporing om je snelheid te matigen

Helaas echter ook dit even later langs de weg:

En na al dat natuurschoon ook dit…

Zoals het boekje al had aangekondigd: onverhard betekent in zuid Limburg: oneffen keienpaden en onvervalste pratsj: al bij een licht buitje prak je de ondergrond al wandelend tot drab, blubber, smurrie, modder, kortom pratsj

Voordat het echt ging regenen!Foto is vóór de bui genomen…

Op advies van de uitbaters laat ik vanwege de pratsj de route door het bos en over de Schneeberg voor wat het is en loop langs de weg naar Vaals.

Mooi wortelstelsel

Dat is ook een mooie route, maar hier word ik alleen maar nat en kom nu gelukkig niet onder de modder aan bij mijn hotel.
Na een lekkere douche ben ik Grieks gaan eten  in het bijbehorende restaurant. Prima!

Voor morgen ziet het er bar en boos uit, maar dat bekijk ik morgen dan wel nader. Voorlopig staat de teller na vandaag op 19,3 km en mijn schoenen zijn morgen echt wel droog!

1. Marloes:
    Inderdaad geen zorgen voor morgen, Yvonne. Slaap lekker 🛌 💤
  2. Margriet:
    19 oktober 2023
    Wat ontzettend goed van je Yvonne! En dan met dit weer. Ik hoop dat er in het Zuiden een zonnetje voor je gaat schijnen. Veel wandelplezier! Groet, Margriet
  3. Caroline van der Plas:
    19 oktober 2023
    Ik geniet weer van jouw wandelavontuur en hoop dat de weergoden je morgen niet al teveel zullen lastig vallen. Het weerbericht heeft het over opklaringen in het zuiden, nou graag! Een mooie wandeling toegewenst morgen 😘
  4. Marijke Nijland:
    19 oktober 2023
    Wat een moie boeiende route Yvonne, hoeveel l dagen ga je in totaal lopen,?? Geniet ervan en succes. Marijke
  5. Ineke:
    19 oktober 2023
    Ik zie voor morgen in Lanaken, wel iets uit de buurt, 50/60% regen; in Oosterbeek hoger %, dus het valt vast mee!!
  6. Yvonne Van der Ham:
    19 oktober 2023
    Wat een leuke uitdaging weer. Enne...die regen, ach met de juiste kleding en een goed humeur kom je een heel eind. Succes morgen en slaap goed.
  7. Anke:
    19 oktober 2023
    Yvonne, leuk weer aan de wandel in mijn geliefde Limburg en dat ik mee kan genieten. Sowieso kom je op veel bekende plaatsen. Ga lekker mee wandelen weer op de bank. Alleen Jammer van de regen. Misschien valt het mee dus veel wandelplezier en succes morgen.
  8. Ineke:
    19 oktober 2023
    Ondanks de regen toch een mooie wandeling gewenst! Limburg blijft een bijzonder stukjeNederland.
  9. Corry Barr:
    20 oktober 2023
    Leuk Yvonne! Gelukkig in ieder geval toch wat mooie blauwe luchten…. Interessant die piramide -achtige stenen.
  10. Marijke:
    20 oktober 2023
    Leuk weer een wandeltocht te lezen. Het is nu midden in de nacht, de storm giert om het huis op Texel, waar ik momenteel verblijf. Een midweek fotograferen. Wat is Texel toch mooi. Goed weer gehad, maar sinds gistermiddag regent en stormt het hier. Straks naar huis, maar of het overvaren lukt is nog ongewis. De boot zal minder varen wegens de storm. Of wellicht helemaal niet. En dat is in decennia niet gebeurd. Afwachten dus.
  11. Brenda Peters:
    20 oktober 2023
    Respect, Yvonne! Moet vandaag veel aan je denken, wat een regen komt er naar beneden ( hier in Deventer tenminste); hoop voor jou, dat er in Limburg minder valt. Succes!