Dag 10 op de GR70, zondag 4 juni 2023 Le Pont de Montvert -> Bédouès

4 juni 2023 - Florac, Frankrijk

Weer: prima wandelweer

Temperatuur: 20-22 graden

Kilometers: 27

We nemen afscheid van Mary en gaan tegen acht uur op pad. Vandaag moeten we alles meesjouwen, want je komt onderweg niets tegen. We halen dus van alles bij de lokale winkeltjes en gaan op weg.

Steil en stenig

Wat is dit gebied leeg! Eén ding kunnen we vaststellen sinds we in de Lozère zijn: er zijn erg weinig dorpen en als ze er al zijn, zijn ze niet bijzonder groot. De Lozère staat niet voor niets bekend als het dunst bevolkte departement van heel Frankrijk met amper 14,8 inwoners per km² (ter vergelijking: de provincie Noord-Holland heeft 1082 inwoners per km².)

69762DEE-A17D-46C0-83CA-B8D026C105E1

Het is bovendien een moeilijk begaanbaar gebied met heel slechte landbouwgrond - en zelfs die laatste zien we nauwelijks; we zien alleen maar bossen, grote en kleine stenen en steile berghellingen. Hoewel de bevolking tussen 1850 en 2000 bijna halveerde, neemt deze de laatste jaren weer een beetje toe. We zien inderdaad meerdere nieuwe en moderne huizen.

Le Pont de Montvert

We beginnen de dag aan de andere oever van de Tarn. De route is er gelijk een van de ‘had je me niet kunnen waarschuwen’-categorie. We klimmen steil naar La Cham de l'Hermet (ca 1114m), een met rotsblokken en struiken bezaaid terrein. De klim biedt een fantastische blik op Le Pont-de-Monvert. Dan weer een snelle afdaling, gevolgd door een akelig lange stijging van zo’n 400 m (descendre pour mieux remonter…).

Lunchpauze

Ik vraag me soms echt af waaraan we zijn begonnen; zijn we gek geworden of zo? Maar er lopen meer mensen, dus het zal wel normaal zijn. Toch is er een verschil: die anderen hebben dagrugzakjes, want ze laten hun bagage vervoeren met Malle Postale. We zijn dus wel degelijk gek om al die kilo’s zelf te dragen! Pffff…

Signal de Bédouès

Na die 400 meter steil naar boven, komen we aan bij de (of het?) Signal de Bougès op 1423m. De klim gebeurt in vijf delen, met telkens ongeveer 100 stijgingsmeters en een kort vlak stuk om even tot je positieven te komen. Op een van die stukken staan zogenaamde Stenen mannetjes of misschien zijn het toch cairns (grafheuvels van stenen).

Stenen mannetjes of cairns?

We bereiken om 12.15 uur de Signal de Bougès (1421m). Van hieruit heb je een mooi uitzicht over de zuidelijke Lozère en een stukje van de Gard.

Herinnering aan een vrijwilliger

De volgende kilometers gaan over de bergkam en geleidelijk aan in dalende lijn. De wandeling over de kam biedt geweldige uitzichten en je kunt kilometers ver kijken, maar hij is wel wat saai. Gelukkig houdt de koekoek ons hier gezelschap en dat fleurt de boel aardig op. In Bédouès (565m, dus ruim 800 meter gedaald!) vinden we onze camping om 16.55 uur. We komen precies gelijk aan met een stortbui, dus boffen we. De stacaravan is praktisch en…. Tja, meer eigenlijk niet, maar we zitten droog. Na een douche zijn we wat opgeknapt, maar nog steeds doodmoe en dolblij dat we hier twee nachten blijven.

1. Hanneke Mooij:
    4 juni 2023
    Wat een bijzondere tocht maken jullie, met veel hoogtemeters, knap hoor!
  2. Marloes:
    4 juni 2023
    Respect voor jullie Yvonne! Al dat klimmen is heel zwaar en zeker met bepakking….Erg leuk om de verhalen te lezen😀
  3. Anke:
    4 juni 2023
    Inderdaad zoals je het beschrijft wat een klimwerk en ik denk soms wel even denken waarom......... maar als je weer een dag erop heb zitten denk je zo hebben we weer gedaan toch? Morgen genieten van jullie rustdag. 🌞😴😴
  4. Brenda Peters:
    5 juni 2023
    Ik vind het echt super knap hoor, al die kilometers op een dag en dan nog omhoog en omlaag ook😅, maar ook wel eenverg mooie route, dus de beloning is er ook. Evenals de mooie ontmoetingen en de lekkere maaltijden.
    Geniet van jullie rustdag morgen😊🤗
  5. Anne et Jlouis:
    5 juni 2023
    C est très agréable et instructif de lire ton journal
    Encore merci de partager tous ces moments passés sur les sentiers

On apprend beaucoup avec les comptes rendus bises et bravo
  6. Marin:
    5 juni 2023
    Mooie reisverslagen en al heel wat km achter gelaten.🙇‍♀️respect hoor voor allle inspanning waar je ook ontspanning uithaalt.
    Ga zo door en geniet.
  7. Marijke Nijland: