Dag 15 op de GR70, vrijdag 9 juni 2023 Saint Jean du Gard

9 juni 2023 - Saint-Jean-du-Gard, Frankrijk

Weer: buien en plensregen in de middag

Temperatuur: 20 gr

Kilometers: 11,5

Saint Jean du Gard is een gezellig klein plaatsje. Op het oude stationnetje vertrekken regelmatig (stoom)treinen uit het begin van de vorige eeuw.

De trein staat klaarEr ging ook een schoolklasje meeRail Away

We geven de een na laatste dag een toeristische invulling: met één van die stoomtreinen maken we een spectaculaire rit van Saint-Jean-du-Gard naar Anduze.

Na twee weken door de bergen te hebben gewandeld zijn we opeens echte toeristen - Ilja Leonard Pfeiffer (Hotel Grand Europa) zou trots op ons zijn😜. Bovendien regent het licht, dus in een trein zitten is dan een voor de hand liggende keuze.

La BambouserieUitzicht vanuit de treinVanuit de trein

Anduze is een levendig stadje dat bekend staat om zijn prachtige vazen, waarover je nog net niet struikelt. Het ligt aan een vernauwing van de rivier de Gardon de l’Anduze. Het is, mede door het heen en weer rijdende treintje vooral gericht op dagjesmensen. De vele souvenirwinkeltjes en gezellige restaurantjes zijn er ook op ingericht.

Straatje in ArduzeAlweer een racefiets aan een hek

Het rijden met deze oude trein is echter geen gezonde keuze; met name tijdens de stukken door een tunnel staan de open rijtuigen vol rook!

Rook in de coupé

Er is onderweg één halte en die is bij de Bambouserie: een mooie botanische tuin met kwekerij, maar dan vooral gespecialiseerd in bamboe en oosterse bomen/planten. Je kunt er makkelijk anderhalf uur doorbrengen. Maar het plenst!

Vanuit de trein: regen!

Ook bij terugkomst in Saint Jean du Gard plenst het en we hollen naar een bar/café voor een droge plek en een warm drankje. Na een uur plenst het nog steeds en naar het hotel is het ruim 25 minuten lopen. Ik vraag aan de eigenaar of hij misschien een plu voor ons heeft - “we brengen hem morgenochtend weer terug”. En ja hoor, hij heeft een plu voor ons. Ik heb ook mijn kleine reispluutje bij me en zo lopen we naar de weg waaraan ons hotel ligt. De auto’s spatten ons nóg natter… Dit wordt niks, dus steken we onze duim op en de vierde auto met een vriendelijke mevrouw brengt twee druipend natte vrouwen naar het hotel. Na een warme douche en lekker eten zijn we weer helemaal tevreden.

Morgen wordt het weer een natte bedoening en aangezien de etappe van morgen ruim 27 km is en bekend staat als de zwaarste van alle dagen (kan het dan nog zwaarder? Ja blijkbaar!), doen we net als Stevenson en stoppen hier.

Route 1 VelayRoute 2 GévaudanRoute 3 Mont LozèreRoute 4 Cevennen

Totaal gestegen: ruim 8000m

Totaal gedaald: ruim 8000m

We nemen morgenochtend om 11 uur de bus naar Alès en gaan zondag met de trein naar Alkmaar. Het is daar mooi weer, heb ik gehoord!

Bedankt voor het meewandelen en de gezellige en meelevende reacties. Echt heel leuk!

Bisous et à bientôt!

Afscheid van de Stevenson-route

1. Hanneke Mooij:
    9 juni 2023
    Wat jammer van de regen zeg en inderdaad: hier is het volop zomer! Jullie hebben een flink aantal kilometers afgelegd zeg, heel leuk om zo te kunnen meewandelen. Alvast een goede reis naar Alkmaar gewenst!
  2. José Heij:
    9 juni 2023
    Heel leuk om jullie reisverslag dagelijks te mogen lezen, dank je wel!
    Goede reis terug naar huis beiden!
  3. Anke:
    9 juni 2023
    Wat zal ik het missen jullie verslagen.
    Maar eens moet het stoppen en zeker met de slechte weervoorspellingen.
    Het is hier inderdaad volop zomer en verlopig geen regen.
    Bedankt om zo mee te kunnen genieten op de bank zonder zere voeten🤭🤭
    Hoop tot gauw Anke❤️
  4. Marijke:
    9 juni 2023
    Jammer dat jullie de laatste dag niet kunnen lopen. Maar een zegen dat het slechte weer niet midden in jullie tocht viel. In ieder geval is het een applaus waard voor de prestaties die jullie hebben geleverd. En dat zonder ongemakken, op een enkele blaar na. Geniet van de laatste dag, maar ook van de treinreis. In Alkmaar is het heerlijk weer, met het vooruitzicht dat dat nog wel een week aanhoudt.
  5. Cobie:
    9 juni 2023
    Petje af voor jullie! Met de regen en jullie andere ongemakken hebben jullie het niet altijd gemakkelijk gehad! Jullie hebben mijn respect verdiend!
  6. Magda van keulen:
    9 juni 2023
    Wijze vrouwen om gewoon te stoppen . Het is mooi geweest . Goeie terugreis en kom veilig thuis.
  7. Ineke:
    9 juni 2023
    Het is hier inderdaad heerlijk weer en het lijkt erop dat dat voorlopig standhoudt. Goede thuisreis.
  8. Daphne:
    10 juni 2023
    Leuk om mee te lezen/kijken met jullie avonturen in de heuvels. Goede reis terug Yvonne!
  9. Brenda Peters:
    10 juni 2023
    Het was weer een genot om een beetje mee te wandelen, respect en bedankt voor jullie inspanning ( anders hadden we die verhalen niet gehad😉)!
    Goede reis naar huis en idd het is hier nu tropisch warm😅. Merci beaucoup👍💐
  10. Lia Geurts-Ceelen:
    10 juni 2023
    Wat heb ook ik genoten van jullie wandeltocht en de verslagen! Heerlijk om zo'n tocht mee te maken vanachter de computer! Wijs besluit om te stoppen en een goede terugreis. Wie weet tot ergens in Alkmaar of tot een volgende keer??? Onwijs dank en groetjes!
  11. Henk ursem:
    10 juni 2023
    Bedankt voor het goede verslag van jullie wandeling , ik heb hier van genoten , Yvonne , je schrijf heel verhalend , het was een goede tijd voor jullie , en voor mij als lezer.
  12. Kine de Weerd:
    11 juni 2023
    Het was heerlijk om met jou weer op pad te gaan en bekende plekjes te zien in de Cevennen. Jammer van het einde maar dan kan het een volgende keer alleen maar weer beter worden. De regen herken ik wel want de laatste drie weken in Portugal en Spanje weten wij op elke plek en iedere dag wel enkele buien te vinden. Bedankt en tot ziens bij de Santiago-bijeenkomsten.
  13. Mieke van Voorst:
    12 juni 2023
    Heerlijk om mee te lezen en te genieten van jullie ( veelal inspannende) wandelavonturen! Chapeau te merci!🍀