14. Vrijdag 3 juni 2022: Wandel-vrije dag nummer 2

3 juni 2022 - Conques, Frankrijk

Vrijdag 3 juni 2022: Wandel-vrije dag nummer 2

Zwaarte: 0,0   Schoonheid: ****  Afstand: 0 km.

De route, de geografie van het land en het moet natuurlijk niet op werken gaan lijken.

De afstand naar de volgende stopplaats, Limogne-en-Quercy, is dermate ver, dat we gisteravond besloten hebben om er vandaag niet heen te rijden. Morgen komen we er ‘tijdens de verhuizing’ langs en dan pak ik de draad vanzelf weer op. Vandaag heb ik geen stap gezet en heb dus niets te vertellen, daarom zomaar wat gedachtenspinsels.

In Frankrijk is het wandelen in de zomer, en zeker nu met die hittegolf, een oefening in vroeg opstaan. Door de hitte wordt een aangename wandeling al snel zwaar. Vanwege de zomertijd is de zon rond 14.00 uur op haar hoogtepunt, en tegen die tijd is elke verstandige wandelaar al klaar. Helaas is me dat niet elke dag gelukt…

Meedogenloos zonnetje!

Alles ten westen van het Centraal Massief daalt geleidelijk af naar de Atlantische Oceaan, waardoor de wandelaar het dubbele voordeel heeft van een over het algemeen bergafwaarts verloop en de zon in de rug. De pelgrimstocht van Le Puy naar Saint-Jean-Pied-de-Port is een perfect voorbeeld van een zuidwestelijk georiënteerd pad.

De route loopt naar het ZW

Een pelgrimstocht lopen betekent wandelen over een pad dat al meer dan 1500 jaar door mensen wordt belopen. Tel daarbij op het ervaren van het voortdurend veranderende landschap met de oude gebouwen, kastelen en kerken waar de geschiedenis uit elke steen sijpelt, en je moet wel onder de indruk raken. Ik vind het heel bijzonder om deel te nemen aan een tocht die tig-duizenden wandelaars voor mij hebben afgelegd en me dan voor te stellen hoe het leven op het pad er eeuwen geleden zou hebben uitgezien.

De weg van een pelgrim

Lopende kun je je omgeving het beste ervaren. Je loopt op het ritme van je gedachten. Je ontspant en neemt je omgeving écht in je op. Zo zou het leven moeten zijn: met aandacht voor de details. De afgelopen dagen heb ik aan den lijve ondervonden dat eenvoud, een vast ritme en het ontbreken van twijfel over je richting misschien wel de basis zijn voor het ware geluk.

Is geluk maakbaar? Ik denk van wel!

Morgen weer verder wandelen en verhuizen naar het volgende huisje voor een week. Vandaag maken we even geen kilometers. Alhoewel… Frans kon het toch niet helemaal laten en is vandaag een paar uurtjes gaan fietsen.

Conques mag je alleen wandelend of per fiets in.Conques is autovrij.

1. Brenda Peters:
    3 juni 2022
    Lijkt me heerlijk zo'n wandelvrije dag😉, zeker als het zo warm is. En dan toch nog weer een leuk stukje schrijven👍! Het is iedere keer weer genieten. Hoop dat je ook van deze dag genoten hebt en goed bent uitgerust voor de komende, ongetwijfeld enerverende wandeldagen.
    Groetjes, ook aan Frans🤗
  2. Thea:
    3 juni 2022
    Ik ging er al vanuit dat je vandaag niet zou wandelen. De lange autorit na een wandeldag valt niet mee lijkt me. De warmte gaat je niet in de koude kleren zitten. Ik zou in slaap vallen vrees ik.
    Suc6 morgen.
  3. Paula:
    Mooie gedachten!!!!
  4. Lia Geurts-Ceelen:
    3 juni 2022
    Heerlijke overpeinzingen en pelgrim informatie! Succes morgen.
  5. Conny:
    Weer mooi geschreven
  6. Corry Barr:
    4 juni 2022
    Die wandel vrije dag heb je echt verdiend Yvonne - ik zou er niet aan moeten denken om met die temperaturen die afstanden af te leggen! Hier in het LvB is het heerlijk zitten, zon, 20 graden en heerlijk een beetje wind af en toe. Succes weer morgen - ik geniet van je verhalen en foto’s!
  7. Claire:
    4 juni 2022
    Chère Yvonne, Anne m'a partagé le lien de ton blog, je suis ravie de pouvoir suivre tes exploits. Tous mes meilleurs vœux pour la suite de ton périple. Et félicitations je vous embrasse.