34. Donderdag 23 juni 2022: van Ostabat-Asme naar Saint Jean Pied de Port (Pyrenées Atlantiques)

23 juni 2022 - Ordiarp, Frankrijk

Zwaarte: ++   Schoonheid: ***  Afstand: 23 km.  Weer: 20-25 graden

Partir, c’est mourir un peu

Het is een prachtige ochtend. Er hangt nevel over het dal en de zon probeert door te breken. In de nevel zie je de wit met rode Baskische huizen en kuddes grazende schapen. De zonsopkomst is weer meer dan geweldig. Bijna magisch! Mijn laatste dag op Le Chemin.

Hoogtekaartje 23 juni 2022Hoogtekaartje 23 juni 2022Routekaartje 23 juni 2022

Ik verlaat de weg en loop een stukje over een bospad. Het landschap ziet er fantastisch uit. Het pad loopt door bossen en velden naar het dorp Larceveau. Ik ben inmiddels fan van de Baskische huizen: mooie, grote, witte huizen met balkons, luiken en diverse strakke houtversieringen. Alles goed onderhouden en geschilderd in de standaard ossenbloed-rode kleur. De tuinen liggen er bijna on-Frans kleurrijk en zeer verzorgd bij. Als je geen moeite hebt met af en toe een regen- en onweersbui, is het hier een mooi en vruchtbaar land waar het goed wonen is. Ongi etorri (welkom)!

Vroeg op padDe nevel hangt nog in de dalenMooi landschapMooi Baskisch huis

Het kruis van Galzetaburu is een primitieve Jezus-afbeelding uit 1714 met opschrift in het Frans en het Baskisch. Dit kruis is ook weer zo’n wegwijzer op een vroeger kruispunt van Romeinse wegen.

Kruis van Galzetaburu

Ik kom door de dorpen Gamarte en Montgelos. Er heerst hier rust. Het enige geluid komt van de vogels en van een haan die van slag is. Er vliegt een duif voorbij, ik zie adelaars hoog in de lucht, hagedisjes ritselen voor mijn voeten en er komt een hondje aangekwispeld. Het is stil, maar geen volkomen stilte, want een doorgaande weg (de D933) loopt op 100 m parallel aan het pad. Of wij aan de weg, dat kan natuurlijk ook. Zo kan ik alvast wennen aan het ‘normale’ leven…

Mooi landschap

De dames gaan voor.

Onderweg worden schapen verplaatst van de ene naar de andere wei. En er liggen nog een paar laatste hellingen op me te wachten. Ze gaan naar de Col d’Oyhanzarré, waar ik een werkelijk prachtig uitzicht heb op het omliggende gebergte. Ik word een beetje weemoedig. Dit leventje van altijd lekker buiten zijn en van alles ontdekken en beleven ga ik beslist missen, dat voel ik nu extra sterk. Ook de vanzelfsprekende, losse, maar toch leuke contacten met mijn medewandelaars zal ik missen. En sommigen van hen zullen nooit helemaal uit mijn gedachten verdwijnen, daarvoor waren zij en hun verhalen te bijzonder. Partir, c’est mourir un peu.

Ik laat de verhalen door mijn hoofd gaan en ik merk dat ik toch meer de GR65 dan de Camino heb gelopen; meer de wandeling dan de pelgrimstocht. En dus geldt ook voor mij: het gaat over mij en mijn pad. Want heeft deze tocht nu uiteindelijk iets bewezen en/of opgeleverd? Vast en zeker. Alleen weet ik niet precies wat.

Saint-Jean-le-Vieux is maar een paar kilometer verder en daar pak ik mijn terrasje. Koffie!! Cathy (62 en uit Bretagne) komt er ook net aan en we drinken en praten wat. Zij wil haar tocht drie dagen verlengen met een uitstapje naar en over de Pyreneeën. Ze wil dit vrije gevoel nog niet opgeven - nog niet terug naar haar man - nog niet terug naar de zorgen - nog niet terug naar de dagelijkse sleur. Nog niet…

Het is een aardig dorpje, dat tot de dertiende eeuw de startplaats was voor de tocht door de Pyreneeën. Later pas ontwikkelde Saint-Jean-Pied-de-Port zich tot wat het nu is: een beroemde eind- en startplaats voor pelgrims en andere sportieve wandelaars.

De laatste kilometers lopen redelijk vlak en ik loop dit laatste stuk heel bewust. De volop schijnende zon doet een fijne duit in het zakje. De laatste bocht om en dan zie ik de Porte Saint-Jacques waar het hoger gelegen gedeelte van Saint-Jean-Pied-de-Port (= Heilige Jan aan de voet van de bergpas) begint.

De poort van Saint JacquesMet wandelmaatje Cathy bij de eindstreep!Met wandelmaatje Cathy bij het einddoel: De poort van Saint Jacques

SJPDPSaint-Jean-Pied-de-Port

Cathy en ik fotograferen elkaar en we worden samen gefotografeerd. Onder de poort door begint de Rue de la Citadelle waaraan het pelgrimsbureau ligt. Hier zitten Franse en soms ook Nederlandse vrijwilligers die de laatste stempel van deze route in je boekje zetten, informatie geven over de eventuele volgende route, credentials (stempelkaart/pelgrimspaspoort) verkopen en het belangrijkste: je vertellen welke route je over de Pyreneeën kunt nemen. De weersomstandigheden bepalen namelijk of de hoge route over de Pyreneeën, de Route Napoléon, wel veilig te lopen is. Zo niet, dan moet je verplicht de route langs de snelweg over de Ibañeta nemen. Voor Cathy telt meer het feit dat de bus vanaf de Pyreneeën terug naar SJPDP ‘s middags om 13 uur gaat, terwijl de weg erheen een goede 8 uur lopen is. Dat betekent dus een nacht overblijven, maar dat wilde ze juist in SJPDP doen! Keuzemomentje voor Cathy.

Alweer een leitjeVerwelkomen: de deur wijd openzetten en op niemand wachtenWijsheid op een elektriciteitskastjeHet heden zit in elke stap. En elke stap is een geschenk

Nu eerst een terras zoeken aan het pleintje waar een paar bekenden langskomen, erbij komen zitten en hun verdere plannen bekend maken. De meesten stoppen er voor dit jaar mee. Enkelen gaan door naar Santiago en weer anderen ‘nemen nog even de Pyreneeën mee’. Ook de aardige jongen uit Oldenzaal, die mij enkele dagen terug in hoog tempo voorbij liep, is er. Hij komt net terug uit Roncesvalles (andere kant van de Pyreneeën) waar hij nog ‘even’ heengegaan was - hij vond het grandioos! David zegt: “Every day was different, every day was hard, every day was fantastic.” En iedereen is het met hem eens!

???? Moderne kunst?

Het stadje bruist van leven, van komende en gaande pelgrims en al hun plannen en verhalen. Het is gezellig en er is veel te zien.

Het eindpunt. Ongelofelijk, opeens is die dag er. De dag waarvan ik niet wist of hij echt zou komen. Maar het is zover, na een eindeloze tocht. Maar ook een eindeloos mooie en boeiende tocht! En nu loop ik zomaar mijn einddoel binnen. Wat een vreemd gevoel. Na 34 dagen en bijna 740 kilometer ben ik in Saint Jean Pied de Port. Al die kilometers, al die ervaringen en al die verhalen van al die mensen. Hier komt dat allemaal samen en stopt het.

Voor de laatste keer zoek ik de auto en rij naar Frans in ons huisje.

Bedankt!Naschrift:    Ik dank alle volgers voor hun lieve, opbeurende, meelevende en enthousiaste reacties. Vooral hier op Reislogger, maar ook per mail of whatsapp. Dat vond ik ontzettend gezellig en stimulerend! Ik heb weer eens gemerkt dat ik publiek nodig heb, vooral om te kunnen blijven schrijven. En hoewel ik helemaal blij in mijn eentje wandelde, vraag ik me af of ik zonder jullie, mijn publiek, het einddoel zou hebben gehaald en mijn ‘opstel’ wel elke dag zou hebben ingeleverd. Allemaal heel erg bedankt dus. Nu is er tenminste een naslagwerk, want ik heb zoveel meegemaakt (nog meer dan ik heb opgeschreven…), dat ik het nooit allemaal had kunnen onthouden!

Bisous et au revoir! Yvonne

1. Martha:
    23 juni 2022
    Geweldig yvonne enorm genoten van je reisverhalen. En wat een prestatie, ga er vast meer van horen , bij Terre des Hommes 😉nu terug naar huis. En alles verwerken zoveel indrukken voor jullie . Hele goede reis terug. Liefs Martha
  2. Marijke Nijland:
    23 juni 2022
    Geweldig hoor Yvonne!! een prachtige route en boeiende verhalen. Nu fijn nagenieten van deze heerlijke tocht, wie weet ga je volgend voorjaar weer verder. Bedankt. M
  3. Margriet:
    23 juni 2022
    Proficiat Yvonne met het volbrengen van deze tocht! Echt een hele prestatie om dat in je eentje te doen. En ik heb genoten van je mooie reisverhalen.
    Zoveel persoonlijke belevenissen plus de geschiedenis van de verschillende plaatsen en gebieden. Dankjewel. Hartelijke groet van Margriet
  4. Lia Geurts-Ceelen:
    23 juni 2022
    Wat heb ik genoten van jouw avonturen en verhalen. Zo moedig in je eentje en toch niet helemaal alleen. Dank voor de moeite die je hebt genomen dit op te schrijven en voor straks: geniet nog maar heerlijk lang na. Lieve groetjes.
  5. Marijke:
    23 juni 2022
    Proficiat Yvonne. Je hebt het toch maar gedaan! Fijn om mee te lezen en een beetje mee te beleven. Deze reis zal je niet gauw vergeten.
    Het zal vreemd zijn de komende dagen om niet meer vroeg op te staan, je voor te bereiden voor de wandeltocht en achteraf ook nog eens een blog te schrijven. Dat wordt afkicken. 🤨. Ook een 👍🏻 Voor Frans. Hij zorgde ervoor dat je altijd goed kon terug keren naar je basis.
    Herstel goed en we zien elkaar volgende week.
    Marijke
  6. Karin:
    23 juni 2022
    Ik heb genoten van al je verhalen en lees nu dat ik misschien beter wat vaker had kunnen reageren.
    Maar goed, gelukkig waren er ook anderen. En zoals jullie allemaal op je eigen wijze hebt gelopen hebben wij het waarschijnlijk ook op onze eigen wijze gelezen.
    Ik kan me voorstellen dat het een bijzonder einde is.
    Kom weer heel thuis ;-)
  7. Arianne:
    23 juni 2022
    Gefeliciteerd, Yvonne, je hebt jouw pad gelopen en je doel bereikt! Een fantastische tocht met heel bijzondere ontmoetingen. Als dat geen onuitwisbare herinnering opgeleverd heeft? Je zou het zomaar een pelgrimstocht kunnen noemen.
    Een goede thuisreis!
  8. Anneke:
    23 juni 2022
    Gefeliciteerd Yvonne, lekker nagloeien en daarna weer veilig naar huis: Hier is het ook goed toeven.
  9. Corry Barr:
    24 juni 2022
    Geweldig Yvonne - echt een hele prestatie en een ervaring waar je nog heel vaak aan terug zult denken!
  10. Paula:
    24 juni 2022
    Genoten van jouw avontuur en schrijftalent!
    Ik word zelf ook melancholisch door de beschrijving van de laatste dag wandelen.... Voel het mee.... Lees graag je volgende verhalen! En je bent altijd weer welkom in onze BenB in Malden!
  11. Maria:
    24 juni 2022
    Het is je gelukt! Wat een prestatie om elke dag zo’n eind te wandelen. Dagelijks heb ik je verslag gelezen. Wat me opviel was dat je geen blessures kreeg, behalve dan die steen op je voet en die uitglijder, dat je niet verdwaald bent, steeds mooie mensen tegenkwam en er alle dagen plezier in had. Gefeliciteerd met het uitlopen van deze duurloop op je 70e!
  12. Ineke:
    24 juni 2022
    tja, en dan zit het er zomaar op, die tocht waar je naar uitkeek, waar je nieuwsgierig naar was, waar je verwachtingsvol aan begon. ik las je verhalen als een feuilleton waarbij ik elke dag weer benieuwd was naar het vervolg. ik zal ze nog missen. tip: neem de tijd om rustig thuis te komen.
  13. Yvonne Van der Ham:
    24 juni 2022
    You did it!!! Kanjer ben je, zoveel respect voor jou.
    Nu nagenieten, afkicken en zoveel moois om te koesteren.
    Dank aan jou voor je verhalen, je kunt prachtig beeldend schrijven.
    We zien elkaar.
    Fijne thuiskomst.
  14. Kine de Weerd:
    24 juni 2022
    Toppie Yvonne. Probeer er lang van na te genieten, voor je het weet zit je weer vast in het gewone leven. Wel gelezen dat wandelaars toch hele andere trajecten doen dan de fietsers. Hoop je weer in Alkmaar tegen te komen bij het Genootschap. Nu uitkijken naar het volgende traject. Groetjes Kine
  15. Brenda Peters:
    24 juni 2022
    Jij bedankt Yvonne, voor het delen van je ervaringen en een stuk geschiedenis.
    Ik zal je stukjes missen😊; je hebt een geweldige prestatie geleverd: " chapeau"!
    Groeten aan Frans.
  16. Kamphuis:
    24 juni 2022
    Wat mooi dat je de eindstreep hebt bereikt en alle mensen en verhalen mee mag nemen naar huis. Iedere dag heb ik je reisverhaal gelezen en liep ik in mijn hoofd een stukje mee. Bedankt!
  17. Anke:
    24 juni 2022
    Gefeliciteerd Yvonne je hebt het maar mooi gedaan echt fantastisch ik zal je verhaal missen elke dag. Nu nagenieten en alles nog eens beleven met het nalezen van wat je nog meer mee gemaakt hebt. Super, super, super tot gauw. Groetjes en goede terugreis Anke en Ben. ❤🌞🏃‍♀️📷🎒🥾🥾👒🌻☕️
  18. Yolanda Klingeler:
    24 juni 2022
    Yvonne, dank jewel voor alle verhalen! Ik heb ze met plezier en interesse gelezen. Wat zal jij met een trots en voldaan gevoel weer huiswaarts keren! 😍
  19. Ineke:
    25 juni 2022
    Last but not least, me! Wat is er nog niet gezegd in alle voorgaande berichten over je tocht, belevenissen, ervaringen en doorzettingsvermogen. Heel knap en prachtig, van harte!! Heel gezellig ook dat Frans er steeds was om je op te vangen en aan te horen. Hoewel zelf toch een beetje samen gedaan. Nu langzaam huiswaarts en op naar een volgende??
  20. Mieke van Voorst:
    26 juni 2022
    Dank Yvonne, voor je inspirerende verslagen van je tocht, elke dag weer. Ik vond het heerlijk om met je mee te reizen!
    Chapeau voor je doorzettingsvermogen om niet alleen deze tocht helemaal individueel te maken, maar ook in extreme hitte en allerlei andere (weers) omstandigheden!
    Dank voor de mooie foto’s en de wetenswaardigheden. Ik heb ervan genoten.
    Deze tocht neem je mee als bijzondere ervaring en is wellicht een aanzet om ooit verder te gaan.
    Goede reis naar huis!
  21. Caroline van der Plas:
    26 juni 2022
    Lieve Yvonne, allereerst gefeliciteerd met het behalen van je tocht. Petje af! En wat heb ik genoten van al je verhalen. Ik denk dat je de komende tijd zult nagenieten van alle indrukken en ontmoetingen. Die hebben een plaatsje veroverd in je rugzak en reizen altijd met je mee. Nu vooral nagenieten en wie weet, misschien wel een nieuwe tocht gaan voorbereiden? Tot gauw!