Chemin de Stevenson - 26 mei tot en met 11 juni 2023

23 mei 2023 - Alkmaar, Nederland

GR70 - Chemin de Stevenson - Ga je wel of niet ‘meelopen’?

De Cevennen

Doet de naam Robert Louis Stevenson een belletje rinkelen? Nee? Dan misschien het boek "Treasure Island"? Of "Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde”?

Van deze wereldberoemde werken is Stevenson de auteur. Maar eerst ging hij in 1878, uit luduvudu, als 27-jarige in de Cevennen op pad met een ezeltje. Over zijn avonturen schreef hij het boek: "Travels with a Donkey in the Cevennes". Bijna alle Fransen hebben het boek (Voyage avec un âne à travers les Cévennes) gelezen. Op de GR70 wandel je in de voetsporen van deze Stevenson.

Het boek van R.L. StevensonFor my part, I travel not to go anywhere, but to go. I travel for travel’s sake.

Het doel van zijn tocht was overigens tweeledig: zijn onmogelijke liefde voor een getrouwde Amerikaanse proberen te vergeten (hij zou later alsnog met haar trouwen) en het land ontdekken van de Camisards. De Camisards, ook wel Hugenoten genoemd, waren zijn protestantse geloofsgenoten die jaren van vervolging hadden ondergaan.

De route van Le Chemin de Stevenson

Stevenson liep tussen Le Monastier-sur-Gazeille en Saint-Jean-du-Gard over een afstand van 230 kilometer, maar de meeste wandelaars vertrekken uit Le Puy-en-Velay en wandelen door tot Alès (275 km). En dat is wat ik ook ga doen;  zonder ezel, maar met vriendin Karin en onze rugzakken. We vertrekken op vrijdag 26 mei en komen zondag 11 juni weer terug.

De streken waar we doorheen wandelen zijn dun bevolkt en hebben al meer dan honderd jaar te kampen met  leegloop. Sommige dorpen hadden in 1878 meer inwoners dan tegenwoordig.

Ik ga proberen regelmatig kort (😂) iets te schrijven en met foto’s op te fleuren. Vooral voor mezelf, als vakantieherinnering, maar misschien vind je het leuk om mee te lezen. Je staat nog steeds op de verzendlijst van mijn Camino vorig jaar, maar mocht je dit keer geen behoefte hebben me te volgen, schrijf je dan gewoon uit. Simple comme bonjour en even goede vrienden!

En anders: À bientôt.

1. Yvonne Van der Ham:
    23 mei 2023
    Wow, wat een mooie uitdaging weer. Ik wil je graag volgen. Alvast heel veel wandelplezier en nu met z'n tweeën lopen, is ook gezellig.
  2. Marloes:
    23 mei 2023
    Ik ga je graag weer volgen Yvonne.
    Wens je heel veel wandelplezier samen met je vriendin😀🥾🚶🏽‍♀️
  3. Ineke:
    23 mei 2023
    Ik ga zeker met je meewandelen en jullie avonturen, wellen en weeen mee beleven! Nog een paar dagen en dan gaan jullie er weer voor; je rugzak staat al klaar!'
  4. Caroline van der Plas:
    23 mei 2023
    Ja gráág Yvonne, ik vind het erg leuk om jullie belevenissen te volgen. Heel veel plezier en volop genieten!
  5. Anke:
    23 mei 2023
    Hallo Yvonne, wat leuk om je weer te volgen. Zal er van genieten met jouw nieuwe uitdaging.
    Groetjes Anke.🏃‍♀️📷🎒🥾🥾🌞❤️
  6. Lia Geurts-Ceelen:
    23 mei 2023
    Mooi Yvonne, een nieuwe uitdaging en ik ga graag met je mee. PROFICIAT met je verjaardag vandaag en heel veel wandelplezier. Ik verheug me nu al op je verhalen. Succes.
  7. Marijke:
    top Yvonne, ik lees mee.
  8. Ineke B.:
    23 mei 2023
    Leuk. Peter en ik gaan je weer volgen. Veel wandelplezier.
  9. Brenda Peters:
    23 mei 2023
    Eerst: Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag! En ja, ik vind het leuk om je weer te volgen, hopelijk wordt het niet zo heet als vorig jaar, dat loopt toch wat fijner, lijkt me. In ieder geval veel succes; bonne chance!
  10. Ineke:
    24 mei 2023
    Ook deze Ineke gaat weer lekker meelezen. Bon voyage.
  11. Kine de Weerd:
    24 mei 2023
    Prachtig gebied waar je gaat wandelen. Ik ben een aantal jaren op vakantie geweest in de Cevennen en ben benieuwd naar jouw belevenissen daar. Veel wandel-plezier daar!
  12. Mieke van Voorst:
    24 mei 2023
    Graag wil ik je ook dit keer weer volgen, Yvonne!
    Vorig jaar heb ik ook genoten van je verslag/ belevenissen op de camino!
    Wat een bijzondere en originele keuze nu!
    Ben heel benieuwd naar je nieuwe avontuur!
  13. Corry Barr:
    25 mei 2023
    Heel leuk om straks weer mee te kunnen lezen!
  14. Hanneke Mooij:
    29 mei 2023
    Wat schrijf je leuk Yvonne! Dank voor het mogen meegenieten van jullie wandeltocht 😀