Dag 8 op de GR70, vrijdag 2 juni 2023 Chasseradès -> Le Bleymard

2 juni 2023 - Mont Lozère et Goulet, Frankrijk

Weer: zon, onweer, hagel en plensbuien

Temperatuur: in de ochtend heerlijk, in de middag koud

Kilometers: 21

Vandaag staan er ongeveer 20 kilometers op het programma en er moet flink wat geklommen worden.

Na het ontbijt nemen we afscheid van de 7 Hoedjes, die teruggaan naar de Elzas. We zullen ze missen, want het voelde toch vertrouwd om de heren steeds tegen te komen. Tijdens het ontbijt blijft de haan van de gîte vol overgave kraaien, terwijl iedereen al lang wakker is. De grapjas.

Dan lopen we naar het dorpje, dat mooi ingebed ligt in de vallei van de rivier Chassezac.

Bij een van de huizen heeft iemand geprobeerd de boel wat op te leuken. De halve keukeninventaris hangt buiten!

De keukeninventaris hangt buiten

Het kerkje is klaar voor de uitvaart om 10.30 uur van Antoine Lessier. Volgens de aankondiging in het kerkboek werd de man slechts 56 jaar.

Kerkje van Chasseradès
Even voorbij het dorp maakt de spoorlijn een bocht over een indrukwekkend viaduct, dat van Mirandol, en verdwijnt dan in een tunnel aan de overkant van de vallei

.Viaduct van Mirandol

Stevenson overnachtte ook in Chasseradès misschien wel in de herberg die nu “Le Relais de Modestine” is gedoopt

Le Relais de Modestine

Blijkbaar was de aanleg van de spoorlijn toen in voorbereiding, want hij schrijft hierover:

“Die avond bestond het gezelschap in de keuken van de herberg volledig uit mannen die waren aangesteld om de omgeving op te meten voor één van de geplande spoorwegen. Ze waren intelligent en onderhoudend en we beslisten over de toekomst van Frankrijk onder het genot van warme wijn, tot de wijzers van de klok ons naar bed joegen. Er waren vier bedden in het kleine bovenkamertje en we waren met zijn zessen. Maar ik had een bed voor mij alleen en haalde ze over om het raam open te laten.”

Hij zou voortaan in de open lucht naast zijn ezel slapen…

Op de foto is duidelijk de tunnel te zien, die ze toen al aangelegd hebben om de opeenhoping van sneeuw op de rails in zo’n smal stuk te voorkomen. Er zijn vier van die stukken van ongeveer 350-400 meter.

Vanaf hier klimmen we ruim twee uur (quizvraag van de dag: waarom liggen die dorpjes altijd in een dal?), waarvan een flink stuk door de modder en een zelfde stuk over het asfalt. Ik ken geen wandelaar die dat leuk vindt.😜

Maar op een hoogte van 1414m duiken we weer een zandpad in en slingert het pad mooi tussen de velden in de richting van de Montagne du Goulet.

Om 12 uur horen we de eerste donderklap en om 5 over 12 valt de regen en lopen we in volledige regenuitrusting. Het wordt steeds erger en het stortregent nu echt. We schuilen onder een boom en ik pak mijn paraplu. Dan begint het ook nog te hagelen en niet zo’n klein beetje ook. Het landschap wordt compleet wit; we krijgen de wintersport er gratis bij.

Het hagelt!

We hadden er qua kleding alleen niet op gerekend. Karin wringt zich nog in een extra wolletje, maar ik vind het wel goed zo. Na een tijdje gaan we toch maar al soppend in onze schoenen verder; we zitten midden in een enorm bos en moeten er toch echt uit zien te komen. Opeens zien we overal spookjes onder de bomen. Daar blijken alle anderen te staan die onderweg zijn. In hun zwarte poncho’s vallen ze pas op als ze hun koppies vol verwachting naar het pad richten. En wij lopen toevallig allebei in het geel, dus dat valt wel op! Maar meer dan een vrolijk kleurtje brengen wij ook niet.

We komen langs de bronnen van de Lot, hier dus nog een Lotje en volgen het riviertje een tijdje. Ons pad lijkt overigens ook op een riviertje en het kolkt nog flink ook! Rond 14.00 u bereiken we Les Alpiers. Daar moeten we van de route af om bij onze gîte te komen. Dat duurt ook nog bijna een uur, maar het is mu gelukkig zo goed als droog. We voelen ons in prima vorm en zijn tevreden over onze stoere prestatie.

We hebben hier een grote ruimte met keuken, eethoek en meerdere slaapkamers en douches. We zijn er met Christine uit Bretagne. Erg gezellig.

Het avondeten is in een grote ruimte, waar een pelletkachel alles verwarmt en onze schoenen probeert te drogen. Of dat voor morgenochtend gaat lukken?

(Ik heb nog een video van de hagelbui met onweer, maar krijg hem niet geüpload. Morgenochtend nog een keer proberen. Truste!)

1. Marijke Nijland:
    3 juni 2023
    Weer een heftige tocht met al die regen. Goed van jullie om toch door te gaan.
  2. Margriet:
    Doorzetters zijn jullie!
  3. Anneke:
    3 juni 2023
    ach, had je mijn waterdichte sokken maar mee ( of die van Frans?)