7. Vrijdag 27 mei 2022: een wandel-vrije dag

27 mei 2022 - Saugues, Frankrijk

Vrijdag 27 mei 2022: een wandel-vrije dag

Zwaarte: 0,0   Schoonheid: *****  Afstand: 0 km

Soms moet je stoppen om verder te komen

De volgende wandeletappe eindigt bijna 2 uur autorijden hier vandaan. Met de auto is dat veel te ver voor een dag wandelen. Dus lassen we vandaag een vrije dag in. Voor meer van dit soort rustdagen heb ik overigens geen ruimte, daarom ik ga ervan genieten…!!

Lekker uitslapen, uitgebreid ontbijten, kopje koffie, nóg een kopje koffie, wasje draaien, lekker buiten zitten, je kent het wel!

Al wandelend hoorde ik dat de meeste wandelaars maar een of twee weken onderweg zijn en van de GR65 een meerjarenproject hebben gemaakt. Maar ja, die mensen werken ook allemaal nog. Ze zijn tussen de 30 en 50 jaar oud, met een enkele uitschieter van 60-plus en dan die ene 70-plusser uit Nederland. Ik heb pas één man ontmoet die ook tot Saint-Jean-Pied-de-Port gaat. Dat is toch weer anders dan ik had gedacht.

Les plus beaux villages de France

Bij de voorbereiding voor deze tocht las ik dat dorpen die de kwalificatie van ‘een van de mooiste dorpen' van Frankrijk, (‘les plus beaux villages’) willen krijgen, aan een reeks strikte criteria moeten voldoen: een landelijke omgeving, een bevolking van maximaal tweeduizend zielen en ten minste twee historische monumenten of locaties die de stad absoluut wil beschermen en behouden.

Logo van de Mooiste Dorpen In Frankrijk

Onder 'Les plus beaux villages de France' vallen in Frankrijk momenteel 156 dorpen verspreid over 14 regio's en 69 departementen.

Het zijn stuk voor stuk dorpen met een eeuwenoude geschiedenis: vestingdorpen, dorpjes hooggelegen in de bergen of juist verscholen op het platteland, dorpjes met bijzondere tuinen of kleine vissersdorpjes. In ieder dorp is de typische Franse cultuur terug te vinden en zijn de inwoners trots op hun prachtige erfgoed. Kleinschalige hotels, chambres d'hôtes, culinaire restaurants en verkopers met lokale producten hebben zich in de verschillende dorpjes gevestigd. Voor alle dorpjes is het een belangrijk uitgangspunt dat de sfeer van het dorpje behouden blijft.

De route GR65 kent maar liefst 10 van die Plus Beaux Villages de France: Saint-Côme-d’Olt, Estaing, Conques, Lauzerte, Auvillar, La Romieu, Larressingle, Montréal, Navarrenx en Saint-Jean-Pied-de-Port.

Daarbij zijn zeven stukken van GR65 vanwege hun cultuurhistorische waarde opgenomen in het werelderfgoed: tussen Nasbinals en Saint-Chèly-d’Aubrac (17 km), tussen Saint-Côme-d’Olt en Estaing (17 km), tussen Montredon en Figeac (18 km), tussen Faycelles en Cajarc (22,5 km), tussen Bach en Cahors (26 km), tussen Lectoure en Condom (35 km) en tussen Aroue en Ostabat (22 km).

Ik heb nergens last van.

Ik heb geen blaren, geen zere voeten, geen spierpijn, geen rugpijn, geen last van mijn knieën, helemaal nergens last van. Daar ben ik wel heel blij mee! Maar natuurlijk ben ik wel moe aan het eind van de dag; een lekkere warme douche en goed eten helpen daar echter prima tegen.

Drie dagen geleden ontmoette ik een jong stel, waarvan zij haar voeten zat te masseren met een pijnlijke trek op haar gezicht. Ik vroeg waar ze last van had. Van haar tenen. Dus ik adviseerde haar haar veters anders in haar schoenen te doen en liet mijn eigen schoenen zien. Dat ging ze gelijk proberen, want eigenlijk kon ze geen stap meer zetten.

Zo geveterd heb je geen last van zere tenen

Gisteren werd ik vanaf een terrasje geroepen: diezelfde jonge vrouw maar nu met een glimlach om haar mond. Het had fantastisch geholpen en zij en haar man hoefden nu niet de vakantie af te breken. Toch leuk!

Nog even voor de ingewijden (de anderen kunnen de informatie vast wel terugvinden op het internet): ik was al heel tevreden met mijn Uixi, maar op deze route is het helemaal een uitkomst!! 😜👍

De UIXI!

Morgen weer aan de wandel. Ik heb er zin in!

1. Anke:
    27 mei 2022
    Hoi Yvonne, heerlijk een rustdag ingelast. Een niets doen en uitrusten, genieten van het zonnetje. Het daar beter dan hier 14 graden met wolken.
    Buen Camino voor morgen en een fijne avond.
  2. Conny:
    Fijne wandeling morgen
  3. Peter Bakker:
    Hallo Yvonne,

Geniet van je rustdag en voor morgen:

Marcher dans la nature, c'est assister à des milliers de wonders.
  4. Thea:
    Mijn Uixi ligt thuis in de boekenkast. Als de boeken nu maar droog blijven 😂
  5. Lies:
    28 mei 2022
    Wat geweldig dat je doet. Nog heel veel succes. Hoop dat je goed weer hebt. 😎🙋🏼‍♀️