8. Zaterdag 28 mei 2022: van Nasbinals naar Saint-Chély-d’Aubrac

28 mei 2022 - Millau, Frankrijk

Zaterdag 28 mei 2022: van Nasbinals naar Saint Chély d’Aubrac

Zwaarte: ++++   Schoonheid: *****  Afstand: 17 km.

En de prijs voor de mooiste etappe gaat naar….

Vandaag verhuizen we, net als de komende paar zaterdagen, naar ons volgende onderkomen voor een week. Dat betekende gisteravond dus inpakken, opruimen en vanochtend nog wat laatste klusjes. We hadden hier een heerlijke week in een leuk huis en op een rustige plek. Als alle weken zo verlopen, mogen we onze handen dichtknijpen!

We starten weer vroeg, want elk uur wandelen voor twaalven telt dubbel en elk uur na twaalven maar half. En deze uitspraak van een ervaren Camino-ganger had ik zelf kunnen bedenken!

Hoogtekaartje 28 mei 2022Routekaartjes 28 mei 2022

Om 9.30 uur ben ik in de kerk van Nasbinals en steek eerst maar weer een kaarsje op voor iedereen die het kan gebruiken en daarmee ook een beetje voor mezelf. De kerk heeft echt een prachtig houten koor onder de oude bogen. De inrichting is uiterst sober, ongetwijfeld door het gebruik van graniet dat moeilijk te bewerken is. Buiten kom ik veel pelgrims tegen die nog even langs gaan bij de bakker en de épicerie. Bon chemin, à plus tard, daar gaan we weer.

Kerk NasbinalsIngang kerk NasbinalsAchterkant kerk Nasbinals

Het plaatsje is met zijn slechts 525 inwoners meteen de hoofdstad van de gelijknamige gemeente en ligt op het plateau van Aubrac. Het heeft desondanks enige allure en bovendien winkeltjes en cafés.

Langzaamaan verandert het beeld van de hoogvlakte. Er zijn weer bomen, de brem is verdwenen, maar de weidse uitzichten zijn er nog. De sfeer is moeilijk te omschrijven, maar met ingetogen, stil, eindeloos kom je een heel eind. Elkaar passerende pelgrims zijn allemaal onder de indruk en kunnen niets anders uitbrengen dan magnifique, merveilleux, incroyable, Pfff.

Een Fransman en ervaren GR65-loper vertelt me dat we vandaag de mooiste etappe wandelen. Maar ja, dat idee had ik al eerder en toch wordt al dat moois steeds weer overtroffen. Incroyable

Een kruis halverwege het plateauHeerlijk bospadLangzamerhand een vertrouwd padPelgrim op het Aubrac plateau

Het kale landschap is bezaaid met reuzenstenen. In de verschillende ijstijden was het hier bedekt met gletsjers en de rond afgesleten stenen getuigen daar nu nog van. Het klimt naar een tussentop van 1273 m hoogte: La Colline (= de heuvel!🤣).

Het hoogland vormt meteen een afscheiding tussen de warme mediterrane en de koele atlantische stromingen. Dat betekent een constante botsing tussen verschillende weerssystemen met zo nu en dan een clash. En dan krijg je lang aanhoudende en verschrikkelijke hoosbuien met veel kans op onweer. Veel paden zijn ook erg diep uitgesleten door al dat watergeweld, soms loop ik bijna tot aan mijn heupen in een goot! Maar vandaag is het heerlijk weer en geen enkele kans op neerslag of erger. Waar heb ik het aan verdiend?

Martine aan het fotograferenIk ontmoet Martine, de fotograferende vertaalster uit Nederland.

Ze neemt zeven weken de tijd om naar SJPDP te lopen; het fotograferen neemt veel tijd in beslag. Toch moet ze vandaag een beetje doorlopen, want ze wil nog langs de apotheek om iets tegen de vervelende plekken van de bedwantsen te kopen. Die liep ze enkele dagen geleden in een gîte d’étape op, waarna haar hele hebben en houwen gewassen, gelucht en gesprayd moest worden! Maar nu loopt ze weer vol goede moed over het plateau en geniet net als ik.

De enorme leegte overweldigt me en ik vind het wel een spannend gebied, maar ik kan me ook voorstellen dat het hier bij somber weer een beetje unheimisch kan worden. Een eindeloze vlakte waar je op jezelf wordt teruggeworpen. Ieder op z’n eigen moment, ieder op z’n eigen manier. Want, als er niks meer van buiten komt, zal het van binnen moeten komen.

Binnenkomst in AubracTranshumance vanuit Aubrac

Net voor Aubrac kom ik een stoet koeien tegen: de transhumance van dit gebied. De koeien kennen het ritueel: bij de drinkbak in het dorp mogen steeds vijf koeien drinken en ze wachten keurig op hun beurt. Al het verkeer wordt tegengehouden en ook de mensen in de auto’s kennen het ritueel. Waarderen het zelfs!

Aan het begin van het oude dorpje Aubrac staat een stilistisch pelgrimsmonument.

Tekst die deze vakantie op mijn lijf geschreven is!In de stilte en eenzaamheid hoort men alleen het essentiële

Iets verder wordt middels een vriendelijke tekst opgeroepen de wandelstokken hoog te houden. Ik kan het me goed voorstellen: dag in dag uit dat getik van tientallen, misschien wel honderd voorbij tikkende mensen.

Op een terras hebben ze niet alleen een heerlijke dubbele espresso, maar ook taart. En wéér kan ik iemand blij maken met de speciale vetertechniek. Daarna bekijk ik een kloosterkerk uit 1120, waar de armen vroeger voor hulp terecht konden. De klok van het klooster la Dômerie, luidde in die tijd ‘s nachts en bij slecht weer zodat de pelgrims op de hoogvlakte een idee hadden welke richting ze op moesten.

La Dômerie in AubracGelukkig ook eens een mooie oude auto!

Aubrac ligt op 1307 m hoogte. Hier is de grens tussen de région Languedoc-Rousillon (département Lozère) en de région Midi-Pyrénées (département Aveyron) waarmee een heel ander gebied aan de beurt komt.

Het gaat continu bergaf over een stenig bospad; uitkijken dus! Ik loop van ruim 1300 meter (Aubrac) naar 800 meter (Saint-Chély). Langs de route zijn bijzondere teksten en gedichten opgehangen aan hekken, rotsblokken en bomen. Leuk idee!

GedichtGedichtGedichtGedichtGedichtGedicht

Aan de rand boven een diepe slenk staat een paviljoen met botanische tuin. Prima plek om even bij te komen. Er hangt de geur van Chemin nr. 5.

Zou ik zó willen kopen!

De paden zijn weer ouderwets bezaaid met stenen en rotsblokken, maar ik kom gelukkig veilig aan in het fraaie Saint-Chély d’Aubrac en vind onze auto. Terwijl ik naar ons volgende huisje-voor-een-week rij, bedenk ik me dat ik vandaag de mooiste etappe heb gelopen! Merveilleux!

1. Lia Geurts-Ceelen:
    28 mei 2022
    Wat een prachtige teksten!
  2. Yvonne Van der Ham:
    29 mei 2022
    Dat was zeker een mooie tocht. Geniet er van.
  3. Caroline van der Plas:
    29 mei 2022
    Hallo Yvonne, ik heb vandaag op zondagochtend vier dagen in 1 keer met je meegewandeld, wat een prachtige tocht en mooie foto’s die de schoonheid van de natuur duiden. Ik denk dat het wel handig is als je patent aanvraagt op de schoenveter-instructie en die op borden langs de route wordt geplaatst! Ik wens wens jullie een mooi vervolg vanuit de nieuwe stek.
  4. Theo van der Landen:
    29 mei 2022
    Hallo Yvonne, vanochtend verlaat door regen en heb toen een aantal dagen van je blog gelezen. Je schrijft zeer uitgebreid met enthousiasme.
    Hoe is het met het fysiek na de aaneengesloten periode van inspanningen?
    Nog veel plezier.
    Groet (ook aan Frans)
    Theo
  5. Conny:
    29 mei 2022
    Yvonne weer een mooi verslag. Weer veel wandelplezier
  6. Anke:
    29 mei 2022
    Genoten net van je wandeling van gisteren. En wacht straks op die van vandaag. Wij hier net een korte wandeling gemaakt met een buitje en fris. Maar bij jou heerlijke temperatuur.
    Je bent fantastisch bezig met wandelen.
  7. Paula:
    29 mei 2022
    Wat een schrijftalent! Ik zie graag 'n keer je vetertechniek. Wandel ze!
  8. Magda van keulen:
    29 mei 2022
    Heerlijk om te lezen, mooi om zo beeldend te kunnen schrijven, ik geniet ervan.
  9. Kamphuis:
    29 mei 2022
    Wat mooi geschreven ik waan me even in Frankrijk als ik je prachtige reisverslag lees. Dank je wel. Groetjes Mirjam