28. Vrijdag 17 juni 2022: Zwemvrij!

17 juni 2022 - Yvrac, Frankrijk

Vrijdag 17 juni 2022: Zwemvrij!

Zwaarte: 0   Schoonheid: ****   Afstand: 0 km.  Weer: 38 graden

Heerlijk bij ons huisje midden in de natuur en uitzicht op het dorpje Castelnau d’Auzan.

Zwemvrij, dat kregen we vroeger als het te warm werd om op school te zitten. Net zoiets als ijsvrij bij strenge vorst in de winter. Maar vandaag heb ik dus zwemvrij en om meerdere redenen:

1. Precies in het stuk waar wij nu zitten, geldt code rood. Het wordt op de etappe van vandaag bloedje heet met 40+;

2. Deze etappe staat bekend als het meest demotiverend saaie traject van de hele Chemin. En ik vond het gisteren al zo ongelooflijk saai;

3. Er is op het hele stuk nauwelijks tot geen beschutting tegen de zon;

4. De start in Aire-sur-l’Adour is ruim een uur rijden van ons huisje en dan zou ik om 3.30 uur hebben moeten opstaan om net als de anderen om 5.30 uur te kunnen gaan lopen. Maar ja, die ‘anderen’ zitten elke dag in gîtes aan de route. Dit is dus een nadeel van het voordeel van een eigen huisje! Maar van dat nadeel/voordeel ga ik vandaag dan maar genieten. Ik neem het ervan!

Vanaf ons terras uitkijkend op Castelnau d’Auzan

Morgen wordt het nog een graadje warmer. Op weg naar ons laatste logeeradres, wil ik echter tòch de route in Arzacq-Arraziguet oppakken. Er moet daar wel weer pittig geklommen en gedaald worden, maar het is meer bebost en dan moet de naar verhouding korte route van 17 km te doen zijn. Als we hier vroeg genoeg weggaan, kan ik hopelijk vóór 13.30 uur in Uzan aankomen… Biertje!!!!

Hier vlakbij is het gras net gemaaid. Dat ruikt zoveel beter dan in Nederland. Hier mag elk bloemetje en kruidje in de weide blijven staan en daardoor ruikt alles lekkerder en smaakt de melk, de yoghurt en de kaas ook zo veel beter. Mag dat in ons land weer terugkomen, alsjeblieft?

Voorbereiding van dit reisverslag

Johan Cruijff zei het in al zijn wijsheid al: ‘Elk nadeel hep ze voordeel.’ Dankzij Covid19 had ik genoeg tijd om van alles uit te zoeken. Dat heb ik allemaal in een bestandje gezet en daar haal ik dagelijks uit wat ik nodig heb. In feite komt bijna alles wat cursief vermeld staat uit dat bestandje. Evenals de route- en hoogtekaartjes. De rest noteer ik onderweg en dan ga ik met dit alles ‘s avonds aan de slag.

Vanavond pakken, beetje opruimen en vroeg naar bed. De wekker staat op 4.30 uur.

1. Peter Bakker:
    17 juni 2022
    Hallo Yvonne, je hebt helemaal gelijk. Ik had van Frans al begrepen dat de weersomstandigheden extreem zijn op jullie locatie, heel verstandig om een dagje rust te nemen. Bonne chance pour le dernier tronçon. Au revoir en Alkmaar.
    Groetjes.
  2. Marijke:
    17 juni 2022
    Wens je een hele fijne route voor het laatste deel van je reis! Ik leef met je mee door je verhalen.
  3. Anke:
    17 juni 2022
    Heel verstandig om een rustdag te nemen zegt Ben ook. Dan kunnen jullie rustig inpakken, schoonmaken en uitrusten. Gewoon niets in deze hitte.
    Veel succes morgen en goed uitkijken.🌞🏃‍♀️🍹😅
  4. Thea:
    17 juni 2022
    Frans had je gister al vast moeten binden op een stoel 🤣🤣. Verstandig om vandaag af te haken. Code rood is niet voor niks
  5. Caroline van der Plas:
    17 juni 2022
    Hallo Yvonne, vanwege allerlei zaken liep ik letterlijk achter bij het lezen van je heerlijke verhalen die me echt meenemen op je tocht. Mia uit mijn luie stoel heb ik zoveel respect voor jou en iedereen die deze tocht onderneemt. Het is af en toe behoorlijk afzien, zowel glibberen bij regen en puffend met de hitte en alleen tuinslangen vind ik oké. Heel verstandig om even op te laden en dan goedgemutst met zonnehoed weer op pad. Hartelijke groeten uit zonnig Alkmaar en dank voor je verhalen en mooie foto’s.
  6. Lia Geurts-Ceelen:
    17 juni 2022
    Dat was genieten van een dagje lummelen! Voor morgen heel veel succes en moedig van je!
  7. Marijke Nijland:
    18 juni 2022
    Heel goed Yvonne zo'n dag zwemvrij. Het is hier ook erg warm' vooral in Oost en zuid Nederland . Pas op jezelf!
  8. Corry Barr:
    18 juni 2022
    Ik hoop dat je nog steeds heerlijk aan het genieten bent Yvonne en dat de temperatuur buiten en binnen het huisje een beetje uit te houden is, ik moet er niet denken om in deze temperaturen te lopen. Gelukkig naar verhouding vrij kort morgen! Ik vind het heel erg leuk om je dagelijkse verslag te lezen! Groetjes, ook aan Frans